تقسیم بندی تابلوبرق ها

سیواکن

تابلوبرق های LV، تابلوبرق های MV

در ادامه مقاله تابلوبرق ها اینبار به سراغ دسته بندی تابلوبرق ها آمدیم تا به ساده ترین شیوه ممکن آن را بخوانید و لذت ببرید.

تابلوهای LV

از نظر نوع کاربرد سلولها بصورت زیر تقسیم بندی می شوند:

  • تابلوهای اصلی(main)
  • تابلوهای فرعی یا زیر مجموعه(SUB)
  • تابلوهای اداری و روشنایی(DB)
  • تابلوهای کنترلی (PLC , DCS)
  • تابلوهای مرکزی کنترل موتورها(MCC)
  • تابلوهای خازنی

تابلوهای اصلی یا Main

وظیفه تغذیه اصلی کل سیستم را دارند که به صورت یک یا دو ورودی بصورت موازی می باشند که یکی از ورودی ها می تواند از ترانس یا ژنراتور باشد. در این تابلوها معمولا مدارات کنترلی و حفاظتی زیادی قرار می گیرد تا احتمال خطا را کاهش دهد .

https://www.thespruce.com/inside-electrical-service-panel-load-center-1824663

تابلوبرق های SUB Main:

تابلوهای فرعی از فیدر های تابلوهای اصلی تغذیه می‌کنند. و کار توزیع انرژی را به قسمت های مختلف انجام می دهند. در این تابلوها معمولا ورودی ها و خروجی ها  با استفاده از کلیدهای کمپکت می باشد و اصولا این تابلو ها نیاز به مدار فرمان خاصی ندارند.

تابلوبرق های DB:

مهندسین برق تابلوی برق DB را جهت ساختمان های اداری و به صورت دیواری می‌سازند. حداقل فضای ممکن را اشغال کنند.

تابلوبرق های کنترلی:

جهت ارتباط بین تابلوهای اصلی و MCC و به صورتی به عنوان تابلو SUB MAIN استفاده می شود. تابلوبرق های کنترلی معمولا در مراکز حساس مانند کارخانجات فولاد سازی و ذوب آهن بکار برده می شود که با نظارت دائم به کل سیستم امکان وجود خطا به حداقل می‌رسد. از دیگر مزایای این سیستم کم کردن حجم قطعات الکتریکی و مکانیکی مدار و آسان کردن تعمیرات و نگهداری و ردیابی ایراد به وجود آمده در سیستم می باشد. در ضمن این تابلوها بسته به نوع سیستم می تواند از کنترل تمام اتوماتیک ، نیمه اتوماتیک و دستی طراحی شود.

تابلوبرق های خازنی:

صنایع از موتور های القایی و بار های سلفی استفاده می‌کنند. می‌دانیم که صنایع حداکثر توان اکتیو را مصرف نمی‌کنند. این موارد باعث اتلاف انرژی می‌شوند. جهت رفع این مشکل باید از تابلوهای خازنی که باعث اصلاح ضریب قدرت  و حذف اثر سلفی موتورها میشود استفاده کرد. در پروژه های کوچک و جزئی این تابلوها بخشی از تابلوهای اصلی می باشند و با رله و میکروپروسسورهای هوشمند نمونه جریان و ولتاژ تابلوهای اصلی را می گیرند و ضریب اصلاح قدرت که اختلاف زاویه ولتاژ و جریان را اصلاح می‌کنند.

تابلوبرق های MCC :

تابلوهای Motor Control Center در تمام صنایع، شرکتها و در برخی دفاتر وجود دارند.اکثر این تابلوها دارای سیستم های حفاظت مخصوص هستند؛ در برخی موارد مجهز به سیستم کنترل از راه دور یا PLC هستند.

محمد قربانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *