درجه محافظتی یا IPxx

IP به چه معنی است؟

کد IP (یا رتبه‌بندی بین‌المللی حفاظت، که گاهی اوقات به عنوان رتبه‌بندی حفاظت از ورود نیز تعبیر می‌شود) شامل حروف، دو عدد و یک حرف اختیاری مانند IP43F است. همانطور که در استاندارد بین المللی IEC 60529 تعریف شده است، درجات حفاظتی ارائه شده در برابر نفوذ اجسام جامد (از جمله اعضای بدن مانند دست‌ها و انگشتان)، گرد و غبار، تماس تصادفی و آب در محفظه‌های الکتریکی را طبقه‌بندی می‌کند. هدف استاندارد IP ارائه اطلاعات دقیق تر به کاربران نسبت به اصطلاحات بازاریابی مبهم مانند ضد آب است.

ارقام (اعداد مشخصه) مطابقت با شرایط خلاصه شده در جداول IP را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، یک پریز برق دارای رتبه IP22 در برابر قراردادن انگشتان محافظت می‌شود و در طول آزمایش مشخصی که در آن در معرض قطرات عمودی یا تقریباً عمودی آب قرار می گیرد، آسیب نمی‌بیند یا ناامن نمی‌شود. IP22 یا 2X حداقل الزامات معمولی برای طراحی لوازم الکتریکی برای استفاده در فضای داخلی است.

توضیحات حروف IP در IEC 60529 (Ed. 2.1)، بند 4.1 آمده است.

رقم اول: جامدات

رقم اول بعد از حروف IP نشان دهنده سطح حفاظتی است که محفظه در برابر دسترسی به قطعات خطرناک (مانند هادی‌های الکتریکی و قطعات متحرک) و ورود اجسام خارجی جامد ایجاد می کند.

رقم دوم: مایعات

محافظت از تجهیزات داخل محفظه در استاندارد IP در برابر نفوذ ناخواسته آب با این عدد مشخص می‌شود.

حرف اول: اطلاعات تکمیلی

گاهی اوقات در رتبه بندی، ممکن است یک حرف در انتهای کد IPxx وجود داشته باشد. این حرف تکمیلی است و برای نشان دادن اطلاعات تکمیلی از استاندارد محصول استفاده می شود.

نتیجه گیری

در دنیای امروز صنعت برق، همه قطعاتی که استفاده می‌شوند مانند مقره، تابلوهای برق، کلیدها و … باید در برابر آب و گرد و خاک سطح مشخصی از حفاظت را داشته باشند. کد IPxx و یک حرف تکمیلی اختیاری، اطلاعات مورد نیاز حفاظت را در اختیار ما قرار می‌دهند. بنابراین شناخت و نحوه استفاده از آن ها بسیار مهم است.

مجموعه گروه الکتریک تحت برند ویند الکتریک، قطعات خود را در آزمایش های مختلف گرد و خاک، آب و آتش تست کرده و اطلاعات لازم IP را در اختیار کارفرمایان محترم قرار می‌دهد.

Arman

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *